پاپ اسمير روشي مؤثر در تشخيص زودرس سرطان دهانه‏ي رحم استكه در آن با يك معاينه ساده چند سلول از دهانه رحم برداشته شده وزير ميكروسكوپ پس از رنگ آميزي ديده مي شود و در صورتيكه تغييرات سلولي در جهت بدخيم شدن از خود نشان بدهد برايپيشگيري از ايجاد تومور و مشكلات بعدي ، اقدامات زودرسانجام مي شود.
اين كار در همه خانم هايي كه فعاليت جنسي را آغاز كرده اند( پساز ازدواج ) انجام مي شود و مخصوصاً افرادي كه از سن پائينفعاليت جنسي را آغاز كنند به دليل خطر بيشتر بايد مورد توجه خاص قرارگيرند.
در كشورهاي غربي كه ارتباط جنسي آزاد است و احتمال ارتباط با چندنفر وجود دارد اين خطر بالاتر است در اين جوامع هم تعداد مبتلايان بهسرطان گردن رحم بيشتر است و هم ابتلا در سنين پائين تر ديدهمي شود.
براي انجام پاپ اسمير پزشك شما را معاينه كرده و درهمان حالت با استفاده از يك وسيله چوبي يا برس ظريف چندسلول ازقسمت ابتدائي گردن رحم برداشته و روي يك قطعه شيشه‏ي نازكمي گذارد و با يك اسپري يا محلول خاص آنرا فيكس مي كند تاخراب نشود و به بخش پاتولوژي مي فرستد.
پزشك پاتولوژيست اين سلول ها را زير ميكروسكوپ مشاهدهمي كند و در صورت وجود تغييرات مشكوك در آن، گزارش مي كند وپزشك زنان با توجه به اين گزارش ،تصميم براي درمان داروئييا نمونه برداري مجدد مي گيرد.
براي انجام پاپ اسمير به اين نكات توجه كنيد:
1- در هنگام عادت ماهيانه پاپ اسمير انجام ندهيد، زيراوجود خون تشخيص دقيق را مشكل مي سازد.
2- از 24 ساعت قبل از انجام پاپ اسمير از نزديكي بدونكاندوم خودداري كنيد، چون نتيجه پاپ اسمير را مخدوش ميكند.
3- از 48 ساعت قبل از انجام پاپ اسمير، استفاده از داروهايواژينال (شياف و پماد) را قطع كنيد

0

نکاتی درموردخانم‌ها که آقایان نمی‌پسندند