مصرف غذاهاي فوري، کم تحرکي و چاقي از عوامل افزايش عدمتخمکگذاري و دردهاي پيش از قاعدگي است.
غذاهاي آماده

دکتر نيلوفر ترکي، متخصص زنان و زايمان، گفت: به علت تغذيه غيرصحيح، عدم تخمکگذاري افزايش پيدا کرده و در زنان و دخترانجوان شايعتر است.

وي درباره علت دردهاي پيش از قاعدگي اظهار کرد: ابتلا بهفيبروم رحمي (رشد بيش از حد بافت رحم زنان در سن بچه داري) وتنبلي تخمدان از جمله عوامل درد در دوران پيش از قاعدگياست.
اين گونه بيماران معمولاً 10 روز تا دو هفته پيش ازقاعدگي دچار ورم و درد در ناحيه پايين شکم ميشوند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي افزود: بهاين گونه بيماران توصيه ميشود که در صورت ابتلا به چاقي،وزن خود را کاهش و تحرک خود را در صورت کم تحرکي افزايش دهند. علاوهبر آن در غذاهاي خود کمتر از نمک و ادويه استفاده کنند. ترکيبات محرکمانند کاکائو را نيز مصرف نکنند و استعمال مواد داراي نيکوتين را کاهشدهند.

وي تاکيد کرد: اگر اين گونه اقدامات باعث کاهش درد رحم نشودمعمولاً براي بيماران ترکيبات ويتامين E، و B1 يا B6 تجويز ميشودالبته داروهايي مانند «فمي کامفورت» نيز در تسکين درد تأثير زياديدارد.
فيبروم رحمي درمان دارويي ندارد ولي مبتلايان به اين بيماري بايدهنگام
قاعدگي مصرف گوشت قرمز را کاهش و سبزيجات را افزايش دهندعلاوه بر آن
تحرک بيشتري داشته باشند
اين متخصص زنان و زايمان به زناني که در دوران قاعدگي دچارخونريزي زياد ميشوند، توصيه کرد: اگر اين زنان چاق هستندبايد وزن خود را کاهش دهند. البته معمولاً انجام سونوگرافي برايآنان تجويز ميشود تا تخمدان آنها از نظر وجود کيست معاينه شود البتهفيبروم رحمي، بزرگي رحم و ضخامت سطح داخلي آن نيز ميتواند علتخونريزي زياد در دوران قاعدگي باشد.

وي افزود: وضعيت اين بيماران معمولاً از نظر احتمال ابتلا بهبيماريهاي بدخيم زنان بررسي ميشود و در صورت مبتلا نبودن آنان به اينبيماريها براي اين گروه از بيماران، پروژسترون تجويز ميشوديا به آنان استفاده از قرص مفناميک اسيد همراه با قرص آهن توصيهميشود.

ترکي در پايان اظهار کرد: فيبروم رحمي درمان دارويي ندارد وليمبتلايان به اين بيماري بايد هنگام قاعدگي مصرف گوشتقرمز را کاهش و سبزيجات را افزايش دهند علاوه بر آن تحرک بيشتري داشتهباشند.

0

راه های شاد کردن شوهر