اين کارها باعث زجر کشيدن جنين مي شود!




وقتي که خانمي ميفهمد باردار است انبوهي از سوال‎ها در ذهنش شکل ميگيرد. در اينجا به چند سوال رايج در حوزه زيبايي وپزشکي پاسخ داده‎ايم.
بارداري دوره حساس و مهمي است. بسياري از خانمها حتي قبلاز بارداري و به محض آنکه تصميم به باردار شدن ميگيرند، سعيميکنند تمام جوانب را بررسي کنند و بسنجند تا بارداري سالمي راپشت سر بگذارند.
برخي هم آنقدر نگران ميشوند که در مورد همه چيز سوال دارند.بين پيامکهاي «سلامت»، سوالهاي بسياري در مورد دورانبارداري به دستمان رسيده است که تلاش کرديم در گفتوگوبا دکتر شهرزاد زاده مدرس، متخصص زنان و زايمان و عضو هياتعلميدانشگاه علومپزشکي شهيدبهشتي و رئيس بخش نازايي بيمارستانمهديه، به آنها پاسخ دهيم.

آيا ميتوان به صورت طبيعي دوقلو باردار شد؟
دوقلو باردار شدن به ژنتيک خانم بستگي دارد. اگر درنزديکان او کسي دوقلو باردار شده باشد، احتمال دوقلو باردار شدنش وجوددارد در غير اين صورت، اين احتمال بسيار ضعيف است.

متاسفانه اين روزها زوجها با مصرف قرصهاي محرک تخمکگذاري تلاشميکنند با تحريک تخمکگذاري چندقلو باردار شوند.اين کار بسيار اشتباه است و کساني که تخمدانهاي طبيعي دارند،دچار عارضه ميکند.
فقط زوجهايي مجاز به مصرف اين داروها هستند که مشکل ناباروري دارند؛يعني طي يک سال هفتهاي ? تا ? بار بدون پيشگيري رابطهزناشويي دارند و بچهدار نميشوند.
متخصص زنان که در زمينه ناباروري فعاليت دارد، پس از مشاوره بااين زوجها نوع داروها را تعيين ميکنند. مصرف اين نوع داروها احتمالدوقلوزايي را هم افزايش ميدهد.

آيا ميتوان در بارداري از مسهل استفاده کرد؟
چون بيشتر خانمها در بارداري دچار تشديديبوست ميشوند. البته الزاما در دوران بارداري اين مشکل تشديد نميشوداما خانمي که زمينه يبوست و هموروئيد دارد و رژيم غذايي مناسبي رادنبال نميکند، قطعا در دوران بارداري دچار تشديد يبوست وهموروئيد خواهدشد.

بهترين راه انتخاب رژيم غذايي مناسب، دريافت کافي مايعات وپيادهروي است. استفاده از مسهل تا جاي ممکن بهتر است محدودشود.

آيا هر خانمي که زايمان طبيعي دارد، دچار بواسير خواهدشد؟
نه، اين موضوع صحت ندارد و ناشي از نگراني بيمورد افراد ومخصوص اين دوره زندگي يعني بارداري است.


آيا برقراري رابطه زناشويي در ? ماهه اول و سوم بارداري ممنوعاست؟
ببينيد، منع مطلق از برقراري رابطه زناشويي در اين ماهها وجودندارد، گرچه اگر خانمي سابقه سقط و خونريزي داشته،بهتر است تا جاي ممکن از انقباض رحم به دنبال ارگاسمپيشگيري کند.

در ? ماهه نخست، براي خانمي که بارداري طبيعي دارد منع برقراري رابطهزناشويي وجود ندارد. در ? ماهه دوم نيز اين رابطه مشکلي ايجاد نميکند،اما مطالعات نشان داده رابطه زناشويي در اواخر دوران بارداري، زجرجنيني را افزايش ميدهد.
منظور از زجر جنيني، دفع مکونيوم و اختلالات ضربان قلب جنين است.داشتن وضعيتي که در آن رحم تحت فشار نباشد و خانم در وضعيت مطلوب وآرامش باشد، در تمام دوران بارداري اهميت دارد.

آيا خانمي که سنگکليه دارد، ميتواند بدون مشکل باردار شود؟
در صورتي که سنگکليه انسداد ايجاد نکرده و فعاليت کليهطبيعي باشد، بارداري منعي ندارد و معمولا طي بارداري مشکلي بروزنميکند حتي چون هورمونهاي بارداري مخصوصا پروژسترون باعثاتساع سيستم ادراري ميشود، ممکن است سنگ خود به خود دفع شود.

البته اگر خانمي از وجود سنگ باخبر است، بايد قبل از اقدامبه بارداري با پزشک متخصص کليه مشورت کند. در دورانبارداري هم بايد مراقب عفونت ادراري باشد و تحتنظر پزشک مرتبآزمايش ادرار بدهد.

آيا نشستن در وان در دوران بارداري ممنوع است؟
ميگويند اين کار در بارداري باعث عفونت ميشود!

نه، صحت ندارد. اين کار هيچ مشکلي ايجاد نميکند.

آيا رنگ و مش يا فرکردن مو در اين دوران قدغن است؟
واقعيت اين است که مطالعهاي به صورت جدي در اين زمينه انجامنشده و آماري وجود ندارد اما به هر حال هرچه دردوران بارداريکمتر در معرض مواد شيميايي باشيد، بهتر است.

مخصوصا رنگ موهاي حاوي آمونيوم ميتواند مضر باشد. در برخي شرايط،لازم است خانم موهايش را رنگ کند و اين کار مايه آرامش او است.نميگويم بهطور مطلق انجام اين کار مضر است و نبايد انجام شود اماتا جاي ممکن بايد تعداد دفعات را کاهش داد و از رنگهاي بدونآمونيوم استفاده کرد.
منظور از مش کردن اگر رنگ کردن تکهاي مو باشد، چونتماس مستقيم با پوست سر ندارد، شايد عوارض کمتري داشته باشد امادر مورد نوع عوارضي که ممکن است اين مواد بر روند زايمان يا سلامتجنين داشته باشد، اطلاعاتي در دست نيست.

آيا رانندگي در دوران بارداري مجاز است؟
در شرايطي که رحم هنوز بزرگ نشده، رانندگي با کمربندايمني مشکلي ايجاد نميکند اما وقتي رحم بزرگ شد، مخصوصا در ?ماهه سوم، ممکن است به جنين صدمه برسد و بهتر استخانم باردار پشت فرمان ننشيند.

وقتي شکم بزرگ است، ميتوان کمربند را زير شکم قرار داد تا فشاريبه رحم وارد نکند. خانم باردار نبايد به حدي پشت فرمان بنشيند کهاحساس خستگي کند
سلامانه

0

میوه ای که میل جنسی زنان را زیاد میکند!