6 راهکار براي ايجاد تنوع در ارتباط زناشويي




يک زندگي جنسي سالم بخش مهمي از يک رابطه صميمي را تشکيل ميدهد وناديده گرفتن آن هر دوي شما را از هم دورتر خواهد کرد.

مشکل شماره ?: همان تکرار قديمي و هميشگي
راهکار: کمي تغيير ايجاد کنيد.

وقتي در يک رابطه طولانيمدت هستيد، به آن عادت ميکنيد. شواهدبيولوژيکي وجود دارد که تجربيات جديد موجب ترشح دوپامين در مغزميشود. دوپامين يک پيامرسان شيميايي است که بر مرکز لذت درمغز اثر ميگذارد. به همين دليل است که در روابط جديد خيلي زودهيجانزده ميشويم–چون همه چيز تازه است و مغزتان هم براساسآن واکنش ميدهد.

مشخص است که نميتوانيد هر وقت اين هيجان از بين رفت، شريکزندگيتان را عوض کنيد. اما ميتوانيد عوامل ديگر را تغييردهيد. يک مکان جديد، زمان جديد يا موقعيت جديد حال و هواي هر دوي شمارا برميگرداند. رابطهجنسي اول صبح، زير دوش حمام يا دراتاقي متفاوت از اتاق هميشگيتان را امتحان کنيد.

مشکل شماره ?: کارهاي زياد، خستگي
راهکار: يک وقفه رمانتيک ايجاد کنيد.

همه زوجها در پايان يک روز طولاني خسته هستند. و انرژي داشتنبراي عشقبازي کمي دشوار است. اما اين قابلتغيير است.بايد مسائل مهمزندگي را اولويتبندي کنيد. هيچ اشکالي ندارد وقتي که خستههستيد، رابطهجنسي سريع و ساده داشته باشيد.داشتن رابطهزناشويي مداوم و حفظ آن براي سلامت رابطه شمااهميت زيادي دارد.

به جاي اينکه صبر کنيد تا وقت خاموش کردن چراغها برسد، قبل ازشروع کردن کارهاي عادي شب، يک وقفه رمانتيک ايجاد کنيد. براي اين کاروقت بگذاريد و سعي کنيد خلاق باشيد. اين اتفاق قرار نيست يکدفعهبيفتد. بايد از قبل براي آن برنامهريزي کنيد.

مشکل شماره ?: شما که هستيد؟
راهکار: براي کشف دوباره همديگر–بدون اعمال فشار–وقتبگذاريد.

اگر چند وقت است نزديکي جنسي با هم نداشتهايد، پيشنهادنزديکي از طرف همسرتان ممکن است به نظرتان مصنوعي و اجباري برسد. بدنيست که اول به طريقي غيرجنسي به هم نزديک شويد. اگر خيلي وقتاست که درستحسابي با هم وقت نگذراندهايد، شايد خيلي ميلجنسي به همديگر نداشته باشيد.

کليشه قديمي شام و فيلم را فراموش کنيد. فعاليتي جديد را امتحان کنيدو اين را جزء اولويتهاي برنامهتان قرار دهيد. هر هفته براي يک قرارشبانه برنامهريزي کنيد. فعاليتهايي مثل دوچرخهسواري،بولينگ، يا خيلي کارهاي احمقانه. با هم براي خريد سبزيجات برويديا هر پنجشنبه شب با هم به کافيشاپ برويد. بگذاريد اينبرايتان به شکل عادت درآيد. خيلي زود دوباره با هم احساس نزديکيخواهيد کرد و ميلجنسيتان هم از همان جا برميگردد.

وقتي دوباره به هم نزديک شديد، يک برخورد جنسي سريع همه هيجان قبل رابرميگرداند. وقتي رابطهها به اين شکل دوباره جان بگيرند،نزديکيهاي جنسي ?? دقيقهاي هم خالي از لطف نخواهد بود و پيوندقديمي را بين شما ايجاد خواهد کرد.

مشکل شماره ?: بدنتان را دوست نداريد
راهکار: به چيزهايي که دوست داريد توجه کنيد.

خيلي از ما دوست داريم خيلي چيزها را در بدنمان تغيير دهيم. ممکناست اضافهوزن بارداري را نتوانستهايد برگردانيد يا از اينکهديگر باشگاه نميرويد ناراضي باشيد.وقتي تصوير بدن خوبينداشته باشيد، ديگر خودتان را دوست نخواهيد داشت، و وقتي خودتانرا دوست نداشته باشيد، نميخواهيد خودتان را با کسي تقسيم کنيد. برايدرمان پايين بودن اعتمادبهنفس، چيزهايي در خودتان پيداکنيد که دوست داريد و از نظر جنسي روي آنها تمرکز کنيد.

با به جاي خودتان به بدن همسرتان توجه کنيد. چه چيزي را دربدن همسرتان دوست داريد؟ چه نقطهاي از بدن او تحريکتان ميکند؟ بااين روش ميتواند تمرکز را از چيزي که به شما احساس ناامني ميدهد،به چيزهايي که با هم از آن لذت ميبريد تغيير دهيد.

مشکل شماره ?: رابطهجنسي دردناک است
راهکار: در سکوت تحمل نکنيد.

گاهي اوقات دور شدن شما از رابطهجنسي با همسرتان بهاين دليل نيست که ديگر شور و ميلتان به آن کم شده است، بلکه بهاين دليل است که بدنتان با شما همکاري نميکند و رابطهجنسي برايتاندردناک است. اين مسئله بهويژه براي خانمهايي که نزديک به يائسگيهستند اهميت بيشتري دارد و از اينکه اين مطلب را به همسرتانبگوييد هم واهمه داريد.

وقتي سن در خانمها بالاتر ميرود، سطح استروژن پايين ميآيد و اينمسئله بر بسياري از اندامهاي بدن ازجمله واژن تاثير ميگذارد.وقتي بافتها ضعيف و باريک ميشوند و مقداري از ذخيره خون خود را از دستميدهند، رابطهجنسي دردناکتر خواهد شد.

خوشبختانه، راهکارها و درمانهاي زياديبراي رابطهزناشويي دردناک وجود دارد. براي بسياري ازبيماران، استروژن واژني بسيار موثر است، روانسازها و روغنهاي واژني همدر داروخانهها موجود هستند. اما اگر اين دردها ادامه يافتند،حتماً با پزشکتان مشورت کنيد زيرا ممکن است علت آن مسئله جديديگري باشد.

مشکل شماره ?: هنوز هم ميل و رمق نداريد
راهکار: علت را پيدا کنيد.

کم شدن ميل جنسي ممکن است چيزي جز نشانه بالا رفتن سن باشد. ممکناست علامت يک مشکل جدي ديگر باشد. مثلاً افسردگي، اضطراب،عدم توازن هورموني، همه موجب ناکارايي جنسي خواهند شد. در مردها، عدمتوانايي نعوظ ميتواند يک علامت هشدار براي ديابت يا بيماري قلبي باشدو برخي داروها، مثل داروهاي ضدافسردگي و فشارخون هم ممکناستميلجنسي را کاهش دهند.

مسائل رفتاري نيز ممکن است در توانايي شما براي داشتن رابطهجنسي تاثيربگذارد. سيگار و مصرف بالاي الکل هم واکنش جنسي را کندميکند. حتي طريقه ورزش کردن شما هم ميتواند تاثيرگذار باشد.بعنوان مثال، گذراندن زمان طولاني روي دوچرخه ممکن است درزندگي جنسي شما اثر منفي بگذارد.

هم خانمها و هم آقاياني که به مدت طولاني از دوچرخه يادوچرخههاي ثابت استفاده ميکنند، ممکن است در تحريکجنسي دچارمشکل شوند. دليل آن فشار بيش از اندازه بر روي عصب شرمگاهي استکه موجب ميشود رگها ذخيره خون کمتري به ناحيه تناسليبرسانند.

همچنين دقت کنيد که خوابتان کافي باشد. داشتن استراحت کافي اهميتزيادي دارد.پايين آمدن ميلجنسي شما هر دليلي که داشته باشد،برگرداندن خود به روال سابق به کمي تلاش نياز دارد.به رابطهزناشويي نيز بايد مثل هر مسئله ديگرزندگي توجه داشته باشيد و بدانيد که هيچ قرص معجزهآساييبراي حل مشکلات مربوط به آن وجود ندارد.

سلامت ايران

0

بیوگرافی آناهیتا همتی + عکس