خودارضایی دختران، علائم و آثار
- 4:29
- شنبه 30 خرداد 1394
- نظرات
انحرافات جنسي
براي غريزه جنسي نيز همانند هر غريزه و نيروي ديگر، شيوه هايمختلفي براي ارضا وجود دارد که برخي از آنها با طبيعت انساني، اخلاقديني و ارزش هاي بشري، موافقت و همسويي دارد و پاره ايديگر، مغاير طبيعت بشر و ارزش هاي انساني است که به آن انحرافاتجنسي گفته مي شود.
غريزه جنسي، مانند تشنگي و گرسنگي و ساير نيازها، برايتأمين و ارضاي خود، انسان را به فعاليت وامي دارد و او را به طرفبرآورده شدن نيازش بر مي انگيزد. بنابراين، نوجوان در مقابل خودبا چندين راه و شيوه مواجه مي شود و به برخي از آنها اقدام ميکند. نوجوان با ايمان و جوياي کمال، به دنبال شيوه اي مي رود که باعقل و دستورهاي ديني سازگارتر است. در ادامه به چند نمونهاز راه هايي که در مقابل نوجوان وجود دارد، اشاره مي کنيم:
?? بلوغ جنسي نوجوان غالباً زودتر از بلوغ رواني و اجتماعي او فرا ميرسد؛ يعني در نوجوانان نياز جنسي و توانايي ارضاي آن ايجاد شده است،ولي آنها بلوغ و توانايي اداره خانواده و همسر داري را ندارند و بهحدي نرسيده اند که همسر يا مادر خوبي براي خانواده خود باشند؛ لذا دراينجا نوجوان با شرايطي، روبه روست که از طرفي نياز جنسي دارد و ايننياز، او را به طرف تأمين و ارضا بر مي انگيزد و از سويديگر تدبير و توانايي اداره يک خانواده را ندارد، تا ازدواج کندو تشکيل خانواده دهد؛ و يا ممکن است دختر خواستگار مناسب نداشتهباشد؛ پس ناچار است تشکيل خانواده و ازدواج را به تأخيربيندازد و براي ارضاي نياز جنسي خود چاره اي بينديشد.
اما چگونه نوجوان بايد اين مشکل را حل کند و اختلاف و فاصلهبه وجود آمده بين برانگيختگي نياز جنسي و زمان مناسب برايارضاي آن را پر کند؟
بسياري از نوجوانان، با خويشتن داري و پرهيز از عوامل تحريککننده شهوت، ارضاي اين غريزه را به زمان مناسب و در شکلخداپسندانه و حلال که مطابق فطرت انساني و سازگار بادستورهاي اخلاقي شرع مقدس اسلام است، موکول مي کنند. اين انتخاب وروش، گرچه تا حدي دشواري دارد، ولي انتخابي پسنديده،عقلاني، موافق فطرت انساني و رمز کمال و سعادت انساني است و نوجوانانبا اين انتخاب مبارک، در واقع به جهاد با نفس که با ارزش ترين جهاد ومبارزه است، اقدام کرده، از اين طريق هم رضايت الهي و خشنودي او راکسب نموده است و هم سلامتي جسمي و روحي خود را تأمين کرده است. حضرتاميرالمؤمنين، علي (ع) در اين باره مي فرمايند: من احب نيل الدرجاتالعلي فليغلب الهوي؛ (?) « هر کسي دوست دارد به درجات بلندي نايل آيد،بايد بر خواهش هاي شهواني خود چيره شود».
و در روايتي ديگر فرمودند: خالف الهوي تسلم؛ (?) « با خواهش وخواسته نامشروع نفس و شهوت، مخالفت کن تا سالم بماني».
در اين دو حديث شريف، مولاي متقيان علي (ع) يکي از راه هاي کمال وخودسازي معنوي را مبارزه با خواسته هاي نامشروع نفس معرفي کرده است؛لذا اگر نوجوان به توصيه هاي حضرت گوش جان دهد و به آن عملکند، هم در سلامتي جسم و جان خواهد بود و هم در سلامتي ايمان ومعنويت.
?? گرايش ديگر که در نوجوان به وجود مي آيد و برخي را بهدام خود مي کشد، خودارضايي (استمنا) است که اين روش و انتخاب با اهدافخلقت انسان و نيز فلسفه آفرينش غريزه جنسي، مغايرت دارد و کاري حرام وناپسند است. در اين زمينه، در مباحث آينده به طور مفصل بحث خواهدشد.
?? گرايش ديگري هم که مطرح است، گرايش نوجوان به جنسمخالف مي باشد که البته به هر شکلي، غير از پيمان عقد و ازدواجصورت پذيرد، عملي ناشايست محسوب مي شود و عواقب وخيمي در پيدارد.
انواع انحرافات جنسي و آثار آن
همان طور که قبلاً هم اشاره شد، انحرافات جنسي بر چند نوع است کهدر ادامه به برخي از آنها که در ميان بعضي نوجوانان شيوع بيشتري دارد،اشاره مي شود و آثار زيان بار آن بيان مي گردد تا مربيان ووالدين گرامي، با آگاهي کامل در اين عرصه ها وارد شوند.
خودارضايي
خودارضايي (استمنا) يکي از انحرافات جنسي است که نسبت به انحرافاتديگر، شيوع بيشتري دارد و آن بدين معناست که: کسي صحنه هاي جنسيو شهوت انگيزي را در برابر خود مجسم مي کند، يا آن قدر با آلتتناسلي خود دست ورزي مي کند که از او «مني» خارج مي شود؛ به گماناينکه با اين کار شعله شهوت و غريزه جنسي خود را فرو مي نشاند.گفتني است: اين عمل (خودارضايي) وقتي در مورد زنان و دخترانباشد، در اصطلاح فقهي، به آن «استشها» مي گويند و اگر مربوطبه مردان و پسران باشد، «استمنا» نام دارد؛ زيرا زنان آلت تناسليخارجي ندارند؛ لذا با ماليدن کشاله هاي ران به يکديگر و يا فشاردادن قسمت هاي بيروني آلت تناسلي و ماليدن آن، به ارضاي جنسي ميرسند.
علايم خودارضايي
کسي که به عمل خودارضايي (استشها) عادت کرده است، نشانه هايي دارد کهبرخي از آنها عبارت اند از: رنگ پريدگي، کبودي اطرافچشم، خستگي و بي حالي مفرط، خواب آلودگي زياد، سستي وبي رمقي، لرزش اعضاي بدن، ضعف حافظه، اضطراب، افسردگي، عصبانيت،يأس و نااميدي و مانند آنها. (?)
آثار خودارضايي
انحراف جنسي به صورت خودارضايي (استشها) آثار زيان بار فراواني دارد.در اين بحث به برخي از اين آثار سوء و ناپسند، اشاره ميکنيم:
الف) ضعف و آسيب قواي جسماني
کاهش انرژي جسماني از زيان هاي مهم خودارضايي است. اگر خودارضاييادامه يابد، خستگي و ناتواني جسماني بر انسان عارض شده، قوايبدني او را تباه مي کند و به پيري زودرس و ضعف بدني ميانجامد.
در اين فرصت به چند نمونه از نامه هاي برخي نوجوانان که دربارهضررهاي خودارضايي نوشته شده و برخي نيز خطاب به ما بوده است، توجهبفرماييد:
… وقتي قلم در دست مي گيرم، احساس ناتواني مي کنم و حوصله نوشتنندارم؛ گويا ساعات زيادي به کار سخت مشغول بوده ام؛ انگاررمقي در بدن ندارم؛ لذا رغبت و علاقه اي به تلاش و کوشش پيدا نميکنم (نامه اي از يک نوجوان ?? ساله).
من نوجواني پرجنب و جوش و فعال بودم و ورزش هم مي کردم و ازسلامتي و شادابي خوبي برخوردار بودم؛ ولي الآن به شخصي بي حال، کمتحرک و رنگ پريده مبدل شده ام و احساس ضعف و ناتواني مي کنمو خود را شخصي وامانده حس مي کنم (نوجوان ?? ساله).
خودارضايي به تدريج در نور چشم و بينايي انسان اثر سوء ميگذارد و چشم را به شدت ناتوان و کم نور مي کند. جواني کهمدتي به اين انحراف مبتلا بود، در جلسه مشاوره مي گفت: « بااينکه ورزش کار هستم، چشمانم خسته مي شود و نمي توانم کتاب ها رابه خوبي مطالعه کنم و جلوي چشمم تيره و تار مي شود؛ به حدي کهسرگيجه مي گيرم و در قعر چشم هايم درد شديدي احساس ميکنم».
خودارضايي همچنين باعث ضعيف شدن قدرت بدن و قواي جسماني شده، اينرويداد، بستر مناسبي براي پذيرش انواع بيماري است؛ زيرا جسم وبدني که با خودارضايي ضعيف و ناتوان شده است، نمي تواند در مقابلويروس هاي بيماري زا از خود دفاع کند و آمادگي زيادي براي آسيبپذيري و بيماري دارد.
اگر به اطراف خودتان در محيط اجتماعي توجه جدي کنيد، متوجهخواهيد شد افراد ورزش کار و قوي و افرادي که توان جسمي مناسبي دارند،کمتر به بيماري مبتلا مي شوند و اين به خاطر آن است که مقاومت بيشتريدر مقابل ويروس هاي بيماري زا دارند و آسييب پذيري آنان کمتراست.
علاوه بر آسيب هاي فوق، خودارضايي آثار تخريبي بسياري در دستگاهتناسلي از خود به جاي مي گذارد که بعضي از آنها عبارت اند از:الف) ابتلا به بيماري «انزال سريع» که بيماري سختي است و نوجوان وجوان با کوچک ترين تحريک جنسي، احتلام پيدا مي کند و بعد ازازدواج هم با مشکلاتي روبه رو مي گردد؛ ب) ناتواني جنسي و ايجاداختلال در سيستم توليد مثل بدن و هورمون هاي جنسي؛ ج) بيماري مقاربتيو احتمال عقيم شدن (بچه دار نشدن)؛ د) ارضاي ناکامل جنسي و ازدست دادن لذت جنسي بعد از ازدواج؛ ه ) ايجاد قاعدگي نامنظم وخروج ترشحات چرکي و احساس درد در هنگام قاعدگي.
برخي از متخصصان امور جنسي معتقدند: اين عمل (استشها) افراد رادچار ضعف قواي شهواني مي کند و نشاط روحي و جسمي آنان را از بينمي برد و در قواي پنج گانه نيز اثر کرده، در چشم وگوش انسان اختلال ايجاد مي کند؛ علاوه بر اينها در تحليل قوايجسماني و روحاني، کم خوني، رنگ پريدگي، نقصان قوايحافظه، لاغري و سستي، عصبانيت و مانند آن اثر بسياري دارد. (?)
ب) ضررها و آسيب هاي روحي- رواني
?? ضعف حافظه و حواس پرتي: همان گونه که گذشت، يکي ازپيامدهاي خودارضايي، ضعف و تحليل قواي جسماني است و اين به سهمخود، ناشي از اختلال در عملکرد سيستم مغز و اعصاب است. اختلال در اينسيستم (مغز) باعث مي شود بخش حافظه، کارايي لازم را نداشته باشد؛علاوه بر اين، شخص مبتلا به خودارضايي به سبب تمرکز در اين عمل زشت وتوجه نسبتاً مداوم به موضوعات جنسي، حواس پرت و فاقد تمرکز فکرياست. اين، خود عامل ديگري براي کاهش توانايي ذهني و ايجاد ضعفحافظه است.
خودارضايي مکرر، باعث تحريک بيش از حد سيستم عصبيپاراسمپاتيک و افزايش تخليه « استيل کولين» (?) از انتهاياين رشته ها در مغز مي گردد و اين، خود باعث پاره اي عوارضجسماني و رواني، چون حواس پرتي، کمي حافظه، (?) عدم تمرکزحواس، سياهي رفتن چشم و در نهايت تاري ديد مي شود. تمام اينعلامت ها ناشي از تغيير تعادل ميزان مواد شيميايي موجود در مغز است کهبين سلول هاي عصبي رد و بدل مي شود و انتقال پيام هاي مختلف رابر عهده دارد. (?)
?? اضطراب: دلهره و نگراني از ويژگي هايي است کهپيوسته فرد خودارضا را رها نمي کند. او به طور مرتب با خوددرگير است و نگراني و تشويش خاطر، او را رها نمي کند؛ افکارآشفته و بي ثباتي فکري، دامن گير اوست؛ نسبت به آينده اميدوارنيست و آينده را تاريک مي بيند و افکار پريشان، يک لحظه او رارها نمي کند. (?)
نوجواني که به خودارضايي گرفتار بود و در جلسه مشاوره تربيتيحاضر شده بود، چنين مي گفت:
… از دنيا خسته شده ام. از خودم نفرت دارم. نگراني و تشويش خاطرمرا مجال نمي دهد. روحم متزلزل و بغض و نفرتم متراکم شده است. اضطرابو دلهره مرموز، اراده هر کاري را از من سلب کرده است و نمي دانم بايدچه کار بکنم؟
?? افسردگي: بي احساسي، بي توجهي و بي نشاطي، سستي و گوشهگيري، غم و اندوه، عدم علاقه به امور هنري و مسائل معنوي و …همگي از نشانه هاي بارز و حتمي افسردگي است که خودارضايي ميتواند در ايجاد آن نقش آفرين باشد. فردي که به اين انحراف جنسيدچار شده است، حوصله بسياري از کارها را ندارد و بيشتر بهگوشه گيري مي پردازد و از خودش هم تنفر دارد و خود رافردي بدبخت و بدشانس مي داند و تصور مي کند کسي او را دوست ندارد وفردي کم لياقت و بي ارزش است.
?? انحراف اخلاقي: افراد خودارضا به بي بند و باري جنسي گرايشيافته، به بي عفتي تمايل مي يابند. بي عاطفه و کم رو و خجل هستند،صفاي دل و نورانيت معنوي کمتري دارند، به مجالس دعا و توسل علاقه اينشان نمي دهند و تاريکي و ظلمت آنها را احاطه کرده است و اوقات خود رابيشتر با کارهاي بيهوده سپري مي کنند. (?)
?? ضعف اراده: کاهش قدرت تصميم گيري و ضعف اراده، همچنينافت تحصيلي و مانند آن، از عوارض خودارضايي است.
ج) آسيب ها و ضررهاي اجتماعي
خودارضايي، در فرد احساس گريز از اجتماع پديد مي آورد که دراثر افراط و تکرار اين عمل ناپسند، اين احساس در او ريشه دار ميگردد. شخص خودارضا در گوشه اي منزوي مي شود و به افکار دورو دراز خود مي پردازد. توجه به لذات شخصي و خيالي، سبب سستيروابط اجتماعي مي گردد و حيات جمعي و با ديگران بودن را،دچار مخاطره مي سازد. فرد در عرصه اجتماعي، کمتر وارد مي شود ويا اصلاً وارد نمي شود و با مردم جوشش کمتري دارد و از بودن در کنارديگران لذت نمي برد. اينجاست که نه تنها شخصيت اجتماعي و انسانيچنين افرادي به تدريج متزلزل مي شود، بلکه جامعه نيز از وجودنيروي جوان و خلاق محروم مي ماند و در دراز مدت، اين خصوصيات و اينافراد، موجب اختلال در نظام خانواده و اجتماع مي گردند.
اکنون به چند نامه از چندين نوجوان که در اين زمينه ارسالشده است، توجه نماييد.
… علاقه اي به درس و ادامه تحصيل ندارم و از همه چيز خسته شده امو آرزوي مرگ مي کنم. از دوستان و اطرافيان تنفر دارم و هيچعلاقه اي به ازدواج و تشکيل خانواده ندارم و نشاط خود را از دست دادهام. احساس بي آبرويي و بي ارزشي مي کنم؛ در حالي که قبل ازگرفتار شدن به اين عمل زشت، بسيار سرحال بودن و نمره هايم عاليبودند و از نشاط بالايي هم برخوردار بودم (دختر هجده ساله).
نوجواني هفده ساله هستم و مشکل جدي ام که مرا از دنيا خسته کرده است،اين است که قدرت و توانايي هيچ تصميمي ندارم و اراده ام بسيارضعيف است؛ در حالي که قبلاً فردي موفق و با نشاط بودم و در کارهاياجتماعي و درسي بسيار موفق بودم و حتي ديگران را ياري مي کردم؛اما الآن حدود چند سال است که اين مريضي (خودارضايي) مبتلا شدهام و تصور مي کنم تمام اين بلاها به خاطر اين عمل ناپسند بودهاست.
… خواستگار فراواني دارم که هر يک از ديگري بهتر است. بهدليل همين مسئله (خودارضايي و از دست دادن بکارت) مجبورم به آنها جوابرد بدهم؛ بدون اينکه پدر و مادرم علت آن را بدانند (دختري ??ساله از تهران).
شخص خودارضا همچنين نسبت به کوچک ترين محرک محيطي و اجتماعيحساس است؛ کمتر حوصله گفت و گو با ديگران را دارد؛زودرنج است و سريع از کوره در مي رود، با والدين خود بدرفتاري مي کند،گاهي فرياد مي زند و تحمل حرف منطقي را ندارد، از نصيحتديگران به شدت بيزار است و بر سر مسائل کوچک، بيحوصلگي و پرخاشگري مي کند.
د) آسيب هاي معنوي
خودارضايي که در کتاب فقهي و رساله هاي عمليه مراجع معظم تقليد، از آنبه «استمنا» يا «استشها» تعبير مي شود، يکي از انحرافات جنسي و اخلاقياست و از گناهان بزرگ شمرده مي شود. اين عمل در کلامبزرگان دين، زشت انگاشته شده، مورد سرزنش قرار گرفتهاست.
طبق رواياتي که از امام صادق (ع) وارد شده است، آن حضرت «استمنا»، اينعمل زشت را گناهي بزرگ دانسته، فرموده اند: « اين عمل راخدا منع کرده و کسي که مرتکب چنين عملي شود، مثل اين است که بهخود تجاوز کرده است». ايشان مي فرمايند: «… اگر بدانم کسي بهچنين انحرافي مبتلاست، با او هم غذا نخواهم شد». ايشان سپسدر پاسخ شخصي که پرسيد: در کجاي قرآن، اين عمل (خودارضايي)نهي و منع شده است، ادامه دادند: «کساني که به وسيله غير همسر خويش،آميزش جنسي (اطفاي شهوت) انجام دهند، ستمکار و تجاوزگر خواهندبود». (??)
در زمان اميرالمومنين (ع) شخصي مرتکب عمل زشت خودارضايي شده بود و اورا به حضور حضرت علي (ع) آوردند. بعد از اثبات اين عمل زشت، آن قدر بهروي دست او شلاق زدند تا سرخ شد و سپس حضرت علي (ع) دستور دادنداز هزينه بيت المال براي او همسري بيابند. (??)
همچنين پيامبر گرمي اسلام (ص) درباره عذاب شخص خودارضامي فرمايند: « شخص خودارضا و استمنا کننده مورد لعن خداست». (??)
و در روايت ديگري فرمودند: « لعنت خدا و ملائکه بر شخصي کهخودارضايي مي کند و اين عمل زشت را انجام مي دهد». (??)
امام صادق (ع) نيز در روايتي نوراني و ارزشمند مي فرمايند: « خدايمتعال سه عذاب بزرگ را براي سه گروه بدکار قرار داده است؛اولاً در روز قيامت با رحمت به آنان نمي نگرد، ثانياً آنها را ازگناه پاک نمي سازد و ثالثاً براي هر کدام عذابي دردناک مهياکرده است. گروه اول کساني هستند که ريش هاي سفيدشان را مي کنند؛گروه دوم کساني اند که استمنا و خودارضايي مي کنند و گروهسوم، کساني هستند که مورد لواط قرار مي گيرند». (??)
خلاصه آنکه از نظر قرآن کريم و فرمايش امامان معصوم (ع) و پيامبرگرامي اسلام (ص) عمل خودارضايي کاري زشت و ضد اخلاقي است و کسيکه به اين کار اقدام کند، علاوه بر ابتلا به بيماري هاي روحي و روانيو جسماني، مورد خشم و نفرين خدا و ملائکه قرار مي گيرد؛ و کسي کهمورد لعن خدا باشد، جايگاهش آتش و عذاب سخت الهي است.
خداوند متعال به انسان ها عقل و قوه انديشيدن عنايت کرده است؛همچنين به وسيله پيامبران راه صحيح و مطمئن را در تمام جنبههاي زندگي بيان نموده است. انسان مي تواند با کمک عقل وهدايتگري پيامبران و امامان معصوم (ع) به مسيري قدمبگذارد که او را به کمال و خوشبختي مي رساند و روش صحيح زيستن رابه آنان گوشزد مي کند.
در ادامه تلاش شده راهکارهاي پيشگيري از انحرافات جنسي بااستفاده از آموزه هاي ديني و روان شناسي بيان شود تا والدين و مربيانگرامي از آنها بهره برده، در تربيت جنسي نوجوانان مورد توجه قراردهند.
پينوشتها:
?? عبدالواحد الآمدي التميمي، غرر الحکم و دررالکلم، ج?، ص ???، ح???? .
?? همان، ج?، ص ???، ح ?? .
?? و. د. کوچتکف، روان شناسي و تربيت جنسي کودکان و نوجوانان،ترجمه محمد تقي زاده، ص ??? .
?? محمدرضا شرفي، دنياي نوجوان، ص ??? .
?? Acetyle Choline.
6. Memory.
7. حميدرضا شاکرين و همکاران، پرسش ها و پاسخ هايبرگزيده، ص ??? .
?? مؤسسه پژوهشي- فرهنگي اشراق، خودارضايي يا ارضاي انحرافجنسي، ص ??-?? .
?? همان، ص ??- ?? .
??? مؤمنون (??)، ?؛ و درباره سند روايت. ر. ک: محمد دبن حسن حرعاملي، وسايل الشيعه، ج ??، باب ?، ص ???، ح ? .
??? محمد محمدي ري شهري، ميزان الحکمه، ج?، ص ???، ح ????? .
??? قال رسول الله (ص): ناکح الکف ملعون (همان، ح ?????).
??? قال الصادق (ع): الا لعنه الله و ملائکه و الناس اجمعين (همان، ح?????).
??? قال الصادق (ع): ثلاثه لا يکلمهم الله يوم القيامه و لاينظر اليهمو لا يزکيهم و لهم عذاب اليم: الناتف شيبه و الناکح نفسه و المنکوح فيدبره (همان).0فواید بوسه در روابط زناشویی