شايد اگر مادران باردار بدانند خطرهاي سزارين براي جنين 3 برابرزايمان طبيعي است، باعث شود زايمان طبيعي را ترجيح دهند. در اينجا بهبرخي ترسها و باورهاي اشتباه برخي خانمها در مورد زايمان طبيعيميپردازيم.


ترس از درد زايمان از مهمترين علتهاي امتناع زنان از زايمان طبيعي دركشور ماست. علاوه بر آن باورهاي نادرست درباره روند زايمان نيز باعثتمايل آنها به سزارين شده است اما زايمان طبيعي برخلاف تصور اينخانمها، سختتر از عمل سزارين نيست...

شايد اگر مادران باردار بدانند خطرهاي سزارين براي جنين 3 برابرزايمان طبيعي است، باعث شود زايمان طبيعي را ترجيح دهند. در اينجا بهبرخي ترسها و باورهاي اشتباه برخي خانمها در مورد زايمان طبيعيميپردازيم.

ترس اول: درد

به هر حال زايمان روندي دردناك است و نميتوان منكر اين موضوع شد.البته ابتدا فاصله دردها زياد است و مادر به اندازه كافي فرصت استراحتبين آنها را پيدا ميكند. از زماني كه فاصله بروز دردها كمترميشود تا زمان تولد نوزاد، چند ساعت بيشتر طول نميكشد و دردزايمان هم غيرقابل تحمل نيست.

توصيه پزشک: اگر مادر در مورد زايمان و روند آن اطلاعاتكافي داشته باشد، تحمل درد برايش بسيار راحتتر خواهد شد. يكي ازكارهايي كه بيشتر خانمها هنگام فارغ شدن انجام ميدهند، فريادزدناست درحالي كه اين كار فقط باعث تلف شدن انرژيشان ميشود.

بهترين كار، تنفس عميق و زورزدن با آغاز دردهاي زايمان است. حتيامروزه خانمها ميتوانند با مشاوره با پزشكشان زايمان طبيعي بدوندرد را انتخاب كنند. كاملا واضح است كه زايمان طبيعي با درد همراه استپس نبايد اين موضوع را كتمان كرد. نكته مهم اينجاست كه مادربداند اين درد لحظهاي است و با تولد فرزندش هيچ نشانهاي از آنباقي نخواهد ماند.

ترس دوم: مسؤوليت

خيلي از خانمها ميگويند قدرت كافي ندارم، ضعيف هستم و فكر نميكنمبتوانم زايمان طبيعي راحتي داشته باشم به همين دليل ترجيح ميدهمسزارين كنم.

توصيه پزشک: اين ترس كاملا طبيعي است و در بيشتر زنان ديده ميشودولي با تولد فرزند، اعتمادبهنفس مادر بالا ميرود و اين مشكل را فراموشخواهد كرد. پاي صحبتها و درددلهاي مادر يا اطرافياني كه زايمانطبيعي داشتهاند، بنشينيد و در مورد سختي اين كار از آنها سوال كنيد.بعد سري به خانمهايي بزنيد كه به تازگي سزارين كردهاند و ببينيدكداميك از زايمان خود راضيترند.

ترس سوم: اگر نتوانم...

اگر نتوانم به اندازه كافي تلاش كنم، اگر فرزندمنچرخد، اگر مشكل لگني داشته باشم و...

توصيه پزشک: دليل اينكه خيلي از خانمها به انجام سزارين تمايلدارند، اين است كه فكر ميكنند زايمان طبيعي خطرناك است. متخصص زنانحين زايمان وضعيت جنين را لحظهبهلحظه كاملا بررسي ميكند و در صورتي كهكوچكترين مشكلي مشاهده كند،


براي نجات جان مادر و جنين عمل سزارين را پيشنهاد ميدهد. دليلسختي زايمان طبيعي بهخصوص در دوران ما، ورزش نكردن كافي خانمها و ضعيفبودن عضلاتشان است.


اين ترس بهخصوص براي كساني كه تا به حال زايمان نداشتهاند، طبيعي استاما در خانمهايي كه براي دومين بار زايمان ميكنند، اين ترس فقط زمانيبه وجود ميآيد كه زايمان اولشان زايمان سختي بوده باشد. بايد به متخصصزنان اطمينان كافي داشت و پذيرفت اگر عدم پيشرفت روندزايمان دليل پاتولوژيك داشته باشد، پزشك تصميم درستي خواهدگرفت.

ترس چهارم: آسيب

برخي خانمها فكر ميكنند فشار ناشي از زايمان طبيعي و عبور جنين ازكانال زايمان ممكن است به او آسيب برساند.
توصيه پزشک: زايمان روندي كاملا طبيعي است و عبور از كانالزايمان به هيچوجه براي جنين خطرناك نيست.


هنگام زايمان ماما وضعيت جنين را مدام بررسي ميكند و با مشاهدههرگونه احتمال خطر موضوع را به متخصص زنان اطلاع ميدهد تااقدامهاي لازم انجام شود. مادر بايد مطمئن باشد كه زايمان طبيعي برايجنين بسيار سالمتر و كمخطرتر از سزارين است.

قبل از زايمان ميتوان به كمك سونوگرافي از سلامت جنين مطمئن شداما نكته مهم اين است كه خانم باردار به پزشك اطمينان كامل داشتهباشد و در جريان زايمان خود را به او بسپارد. اگر خانمي بهشدت از مرگ جنين يا مرگ خود حين زايمان هراس دارد، بايد بايك روانشناس يا روانپزشك مشاوره كند و علت ترس خود را بيابد و آنرا از بين ببرد.

ترس پنجم: زايمان زودرس

بعضي خانمها از دردهاي كاذب زايمان ميترسند و گمان ميكنند ممكناست زمان زايمان زودتر از موعد فرارسد و كسي نباشد كه به آنها كمككند.

توصيه پزشک: اگر خانم در مورد دردهاي زايماني اطلاعات كافيداشته باشد، ميتواند آن را از دردهاي كاذب تشخيص دهد.

احتمال زايمان زودرس جز در موارد خاص بسيار پايين است ولي آمارنشان ميدهد دوسوم زنان قبل از زمان موعد زايمان به بيمارستان مراجعهميكنند تا بستري شوند. روند زايمان طولاني است و با آغاز دردها فورااتفاق نميافتد. خونسردي خود را حفظ كنيد و با آغاز درد با اورژانستماس بگيريد تا شما را به بيمارستان برساند.

0

چطور بفهمیم سرطان سینه داریم