نشانگان پيشقاعدگي مجموعه علايم جسمي و روانيآزاردهندهاي است که ممکن است در زنان از مرحله لوتئال (پس ازتخمكگذاري) تا پيش از شروع خونريزي(از روز 14 تا 28) رخدهد.
نشانگان پيشقاعدگي:
اين علايم ممکن است آنقدر شديد باشند که باعث اختلال در روابط شخصي وانجام مسووليتهاي روزانه شوند. اين نشانگان ممکن است دامنهگستردهاي از علايم جسمي، رواني و رفتاري ايجاد کند که از زني تازني ديگر و از يک چرخه قاعدگي تا چرخهايديگر متفاوت است.
شدت علايم هم ممکن است متغير باشد. شايعترين علايم جسمي، تجمع مايع دربدن (ورم کردن)، حساسيت پستان و افزايش وزن است. شايعترين علايمرفتاري و رواني نيز افسردگي، تحريک‍پذيري و نوسان خلقهستند.
درمان قطعي براي اين نشانگان وجود ندارد اما علايم بيمارانمعمولا با ورزش منظم، رژيم غذايي سالم، کاهش مصرف نوشيدنيهايکافييندار و کاهش استرس بهتر ميشود. داروهاي ضدالتهابي غيراستروييدي(مانند ايبوپروفن) نيز ممکن است به برطرفشدن برخي علايم کمککنند.
خـونريـزي طبيـعـي و غيرطبيـعـي:
خونريزي طبيعي قاعدگي ممکن است بين 2 تا 7 روز به طول بينجامداما به طور ميانگين مدت خونريزي قاعدگي 3 تا 5 روز است.اگر خونريزي قاعدگي بيش از 7 روز به طول بينجامد يا به طورمکرر با فواصل زماني کمتر از 21 روز تکرار شود، غيرطبيعي محسوبميشود.
بسياري از زنان ممکن است گهگاهي در خون قاعدگيشان،لختههاي کوچکي داشته باشند. اين لختهها ممکن است به رنگقرمز روشن يا تيره باشند. وجود لختههاي متعدد ممکن است خونقاعدگي را غليظتر از حد معمول کند.
اگر مقدار زيادي خون لختهشده داريد يا لختههايي داريد کهبزرگتر از يکچهارم لکه خون هستند، بايد حتما به پزشکمراجعه کنيد.
گاهي هنگامي كه به پايان دوره خونريزي نزديک ميشويد،خون قاعدگي شما به رنگ قهوهاي تيره يا تقريبا سياه درميآيد.اين تغيير رنگ طبيعي است و هنگامي رخ ميدهد که خون مدتي دررحم مانده و به سرعت از بدن خارج نشده باشد.
حجم خون قاعدگي از زني به زن ديگر متفاوت است و مشکل استميزان کمي دقيقي براي خونريزي غيرطبيعي بيان کرد. اما اغلب زنان باتوجه به سوابقشان ميدانند که چه مقدار خونريزي در آنها بيش از حدمعمول است. براي مثال هنگامي که تعداد نوار بهداشتي ياتامپونهاي لازم بيش از حد زياد ميشود يا خون به لباس يا تختخوابنشت ميکند.
بهطور دقيقتر در طول يک دوره قاعدگي طبيعي بهطور ميانگين 2تا 3 قاشق چايخوري (30 تا 40 سيسي) خون در طول 5 روز از بدن خارجميشود اما خونريزي ممکن است 7 روز هم طول بکشد. خونريزي بيش از 5 تا 6قاشق چايخوري (حدود 80 سيسي) يا بيشتر ممکن است غيرطبيعيباشد.
اگر بهطور گهگاهي و گذرا خونريزي قاعدگيتانبيش از حد معمول است، لازم نيست نگران باشيد. اما افزايشقابلتوجه خونريزي قاعدگي يا خونريزي در فاصله زماني ميانقاعدگي ماهانه (خونريزي در ميانه ماه) بهطور متوالي ممکن استغيرطبيعي باشد، به جز اينکه ممکن است فعاليتهاي روزانه شما را هم مختلکند.

0

رفتارهای مردانه مورد علاقه خانم ها چیست؟