PMS يا همان سندرم پيش از قاعدگي، معمولا سراغ تمام خانمهاميرود، اما کم يا زياد آن به شرايط و دلايل زيادي بستگي دارد.اين سندرم معمولا در طول يک هفته مانده به شروع عادتماهانه در خانمهاباعث ايجاد علائمي نظير پف و ورم صورت و دست و پا، يبوست،سردرد، شکمدرد و حتي تغيير خلق و خو و احساسات ميشود.
تغييرات قاعدگي در خانم ها
کافي است کمي جستوجو کنيد تا متوجه شويد که تقريبا تمامي خانمهاي دورو برتان، حداقل يکي از علائم پي ام اس را دارند و از آن رنجميبرند.
گاهي سن و سال و مسائل موروثي و نژادي، تفاوتهايي در علائم ايندوران به وجود ميآورد.
معمولا بيشترين علائم پي ام اس، بين سالهاي پاياني دهه دومتا سالهاي مياني دهه چهارم زندگي پديدار ميشود.
معمولا خانمهاي با پوست تيره بيشتر از سفيدپوستان دچارافزايش اشتها ميشوند.
در خانمهاي سفيدپوست معمولا افزايش وزن بيشتري نسبت بهتيرهپوستان رخ ميدهد و تغييرات رفتاري و خلقوخو در آنها بيشتراست.
خانمهاي جوان نسبت به نوجوانان پي ام اس شديدتري دارند.
يادتان باشد گاهي پي ام اس روي برخي بيماريهاي مزمنديگر مانند آسم، افسردگي و دلهره، صرع و ميگرن تاثيربدي ميگذارد و آنها را شديدتر کند. پس بهتر است اگرخداي نکرده به هر يک از اين بيماريهاي مزمن مبتلا هستيد و قبل ازقاعدگي علائم آنها وخيمتر ميشود، حتما پزشک معالجتان را درجريان بگذاريد.

علائم هشداردهنده سندرم پيش از قاعدگي
- اشتهاي زياد: برخي خانمها پيش از قاعدگي، اشتهايشان نسبتبه شيرينيها، خوراکيهاي نشاستهدار مثل کيک شکلاتي و نظاير اين، به طورقابل ملاحظهاي افزايش پيدا ميکند. دليل اين امر هنوز کاملا مشخصنيست، اما جالب است بدانيد که در برخي ديگر از خانمها، اين حالتکاملا برعکس است و دچار بياشتهايي زيادي ميشوند.
معمولا در دوران پيش از قاعدگي خانمها بسيار زودرنج ميشوند،به سرعت از کوره درميروند و هر موضوع کوچکي ميتواند آنها راخشمگين و عصباني کند
- آکنه: همان جوشهاي آزاردهنده، چرکي و دردناک خودمان که يکي ازمتداولترين علائم پي ام اس است و صرفا مربوط به جوانان و غرورشاننيست. در اصل تغييرات هورموني بدن باعث ايجاد اين غدههاي چربيزشت زير پوست ميشوند. اين غدههاي چربي ممکن است منافذپوستي را بسته و به جوشهاي چرکي تبديل شوند که نشانه واضحيبراي نزديک شدن به دوران قاعدگي است.
ممکن است بعد از مدتها حتي جاي اين جوشها که مرتبا با هر دورهقاعدگي پر و خالي ميشوند، روي پوست باقي بماند.

- درد: متاسفانه اين دوران عامل ايجاد دردهاي زيادي در بدن ميشود، مثلکمردرد، سردرد، شکمدرد، دردهاي مفصلي و درد قفسهسينه. پساگر احساس کرديد اين هفته دردهاي مزمن و عذابدهنده در بدنتانزياد شده است، بد نيست نگاهي به تقويمتان بيندازيد و مطمئن شويدکه در هفته شروع دوران قاعدگيتان هستيد.

- تغيير احساسات: اين يکي را حتما يک بار در طول اين دوران تجربهکردهايد. مشکلسازترين عارضهاي که دوران پي ام اس براي اغلبخانمها به وجود ميآورد، تغيير خلقوخو، احساسات و حالات روحي و روانياست. معمولا در اين دوران، خانمها بسيار زودرنج ميشوند، به سرعت ازکوره درميروند و هر موضوع کوچکي ميتواند آنها را خشمگين وعصباني کند.
معمولا خشونت، گريههاي بيدليل و بيوقفه، افسردگي شديد ودلشورهاي که گاهي در روزهاي نزديک به قاعدگي به وجود ميآيدو گاهي حدود يک تا دو هفته به قاعدگي مانده شروع و چندروز بعد از آن تمام ميشوند.
گاهي کمحافظگي، حواسپرتي و از دست دادن تمرکز هم ازعلائم همين دوران است.

درمان سندرم پيش از قاعدگي
تمام دردها درمان دارند، به شرط اينکه دليلشان مشخص باشد. متاسفانهپزشکان و محققان هنوز دليل قطعي براي پي ام اس پيدانکردهاند.

معمولا يک هفته قبل از شروع دوران قاعدگي، هورمونهاي استروژن وپروژسترون به شدت افت پيدا ميکنند. يکي از دلايل ايجادعلائم شديد، به هم خوردن تنظيم اين هورمونهاست.

همچنين کمبود برخي ويتامينها و موادمعدني هم باعث بروز اينمشکلات و البته شديد شدن اين علائم ميشود.

گاهي دردهاي قبل از قاعدگي با بيماريهاي ديگري مثلافسردگي، استرس، اضطراب و دلهره يا بيماريهاي تيروئيدي تداخلپيدا ميکنند. براي اينکه بتوانيد دردهاي اين دوره را ازبيماريهاي مزمن تشخيص دهيد، بايد سعي کنيد علائم آزاردهنده را مرتبايادداشت کنيد. اگر اين نشانهها مانند نشانههاي زير بودند، شمادچار دردهاي مرموز قبل از قاعدگي شدهايد و در غير اين صورتبايد براي درمان به پزشک مراجعه کنيد.
دردها و عوارض قاعدگي حدودا پنج روز قبل از شروعقاعدگي خود را نشان ميدهند. معمولا اين دردها و نشانهها تاچهار روز بعد از قاعدگي همچنان وجود دارند. اين دردهاو عوارض معمولا تا سه دوره کامل قاعدگي عينا تکرار ميشوند
به اين ترتيب ميتوانيد نشانههايي را که هر بار قبل از عادت ماهانهدچارش ميشويد، بررسي کنيد و مطمئن شويد که مربوط به قاعدگياست.
اگر احساس کرديد اين دردها و نشانهها بيش از اندازه آزاردهندههستند تا جايي که روي زندگي و کارتان تاثير منفي دارند، حتما بهپزشک مراجعه کنيد.

دردهاي قاعدگي کشنده يا PMDD
وحشت نکنيد؛ اين دردها هم شبيه دردهاي پي ام اس يا همان سندرومپيش از قاعدگي هستند، منتها کمي شديدتر.
افرادي که مبتلا به اين مشکل هستند ممکن است احساس هول و هراس شديديداشته باشند. ممکن است به فکر خودکشي بيفتند، گريههاي بيدليلشديد، بيخوابي يا مسائل آزاردهنده ديگري که به شدت رويزندگي روزانهشان تاثير ميگذارد.
خوشبختانه براي نوع متعادل و شديد اين دردها و نشانهها (PMS,PMDD)روشهاي درماني وجود دارد.
معمولا زماني که نشانههاي پيش از قاعدگي شديدتر از حد معمولباشد، به سابقه شخص در رابطه با ابتلا به افسردگي، تغييراتخلقوخو و احساسات يا آسيب ديدگيهاي روحي او برميگردد

0

کلیدهای طلایی برای ارتباط موفق زنان با شوهر خود